sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Viikko1

15.08.2012 Sunnuntai

Lähdimme matkaan Helsinki- Vantaan lentokentältä 08.10 ja saavuimme Tegelin lentokentälle noin 09.45 (Suomen ajassa). Tegelin lentokentällä tapasimme todella mukavan yhteyshenkilön Benthen ja hän opasti meitä opiskelijakorttien hankinnassa. Hänen kanssaan kävimme katsomassa asuntoa, jossa tulisimme asumaan työharjoittelun ajan. Lopulta kun olimme saaneet asiat hoidettua, lähdimme tutustumaan kaupunkiin ja kävimme syömässä aasialaisessa ravintolassa. Myöhemmin illasta kävimme katsomassa lähiseudun yöelämää.

17.09.2012 Maanantai

Heräsin aamulla noin klo 05.00. Tarkoituksena oli tavata yhteyshenkilö Benthe Gesundsbrunnenin asemalla, josta menisimme yhdessä työharjoittelupaikan toimistolle.

Menin aluksi Pankstraßelle, josta jatkoin matkaa Gesundsbrunneniin ja odotin Bentheä Cucci- nimisen kahvilan luona. Jatkoimme siitä S- Bahn-ratikalla suuntaan Buch. Vaihdoimme bussiin Pankowin asemalla, josta jatkoimme matkaa asemalle Straße 16. Toimistolla tapasin työnantajan ja muuta toimiston väkeä. Puhuimme siitä miten työharjoittelu tulisi suorittaa ja täytimme papereita. Kävimme myös työnantajan kanssa autolla työmaalla katsomassa paikkoja. Palasin asunnolle noin 14.30- 15.00 ja illasta lähdin katsomaan nähtävyyksiä Alexanderplazille.

18.09.2012 Tiistai

Aloitin varsinaiset työt tiistaina. Lähdin noin 2h aikaisemmin matkaan, jotten myöhästyisi. Menin Gesundsbrunneniin ja siitä jatkoin matkaa S2 –Bahn - ratikalla paikkaan Buch. Saavuttuani asemalle lähdin kävelemään suuntaan, jossa työpaikka olisi. Kävelin työmaan suuntaan noin 2-3km, kunnes huomasin harmikseni olevani väärässä paikassa.

Kysyin noin 5-10 ihmiseltä neuvoa, missä kyseinen osoite tai yritys sijaitsee. Minut opastettiin kuitenkin aina väärään suuntaan. Soitin Benthelle ja hän ilmoitti työnantajalle, että tulisin hieman myöhässä. Lopulta minut opastettiin oikeaan paikkaan. Työpaikka sijaitsikin melko lähellä paikkaa johon olin eksynyt: olin kävellyt eri katua ja ohi työpaikasta. Myöhästyin noin 15-20min.

Paikalle päästyäni pahoittelin asiaa ja johtaja sanoi, että ei se haittaa ja että voin käydä vaihtamassa vaatteet työmaakopissa. Aloitin työt uuden työkaverin kanssa ja hän puhui ainoastaan Saksaa. Tasoitimme hiekkaan tiettyyn korkeuteen ja käytimme tärylevyä ja lisäsimme hiekkaa. Tauon jälkeen sain toisen työparin, joka puhui Englantia. Loppupäivän työskentelin hänen kanssaan ja kuljetin kottikärryillä betonia. Sen jälkeen kaivoin kuoppia metallisten reunalistojen juureen ja lisäsin sinne betonia.
Työpäivän jälkeen kävin kaupassa ostamassa eväitä seuraavan päivän töitä varten.

19.09.2012 Keskiviikko

Menin työpaikalle 06.50 ja aloitimme työt 7.00. Aluksi kuljetin betonia kottikärryillä työkavereille noin tunnin verran. Sen jälkeen teinkin samaa työtä mitä eilen, eli lisäsin betonia reunalistojen juureen. Tämän jälkeen vein kottikärryillä multaa ja tasoitimme sitä työparin kanssa. Tasoitimme myös kukkapenkkien mullat ja loppupäivästä kasasimme rakennustelineitä (työmaa-aitoja) työmaan ympärille.

Loppuillasta kävimme Tuulin ja Minnan kanssa Couchsurferien tapaamisessa ja tapasimme uusia ihmisiä eri maista sekä juttelimme heidän kanssaan.

20.09.2012 Torstai

Aamusta aloin tasoittamaan multaa ja lisäsin sitä kottikärryillä. Poistimme pahimpia rikkaruohoja työkaverin kanssa. 09.30 aikaan meillä oli ruokailu, jonka jälkeen laitoimme linjalankoja työjohtajan kanssa. Kävin myös viemässä hänelle betonia kottikärryillä. Sen jälkeen hakkasin hiekkaista maata hakulla ja otin hiekkaa pois tiettyyn korkeuteen ja leveyteen. Levitin betonia kaivamaani uraan, jonne hän laittoi betonisia kivilaattoja. Laitoin myös betonia kivilaattojen molemmille sivuille ja juureen. Kasasin myös mustia kivilaattoja trukkilavalle ja kottikärryihin. Lopuksi laitoin työmaa-aitoja työmaan ympärille.

21.09.2012 Perjantai

Aloitin työpäivän tasoittamalla pohjaa parkkipaikalle Leon ja toisen työkaverin kanssa. Aluksi meille tuotiin hiekkaa, joka tuli tasoittaa laajalle alueelle ja mittasimme sen oikean korkeuden. Meille tuotiin trukkilavoilla siirtonurmea, jota aluksi kannoin muille työntekijöille. Sen jälkeen Leo näytti miten siirtonurmi tulee laittaa ja pääsin myös itse kokeilemaan nurmen laittamista. Koko loppupäivä menikin näissä merkeissä.

22.09.2012 Lauantai

Lupauduin menemään töihin myös lauantaina ja jatkoimme lähes koko päivän siirtonurmen laittamista siitä kohdasta mihin olimme perjantaina jääneet. Kun olimme valmiita, veimme toisen työntekijän kanssa betonilaattoja muille työntekijöille. Sen jälkeen kasasin rikkinäisiä betonilaattoja kottikärryihin ja keräsin ehjiä betonilaattoja trukkilavoille. Lopuksi laitoimme vielä pienelle alueelle siirtonurmea.

Töiden jälkeen lähdin Alexanderplazille, josta menin junalla Colors-nimiseen myymälään. Matkan aikana kävin Curry 36 nimisessä ravintolassa.Colorssin jälkeen jonotin noin 2 tuntia Mustafas Gemüse Kebab ravintolaan, jonka jälkeen kävin Burgermeister-nimisessä hampurilaisravintolassa. Sen jälkeen lähdin asunnolle.

23.09.2012 Sunnuntai

Lähdimme aluksi Tuulin ja Minnan kanssa Alenxanderplazille, josta hajaannuimme eri suuntiin. Lähdin kävelemään Alexanderplazilta Brandenburger torille ja siitä jatkoin juutalaisten muistomerkille. Matkan aikana otin paljon kuvia nähtävyyksistä ja kiersin pienillä toreilla, joissa oli kaikenlaista vanhaa tavaraa myynnissä. Holocaust museumin jälkeen lähdin asunnolle takaisin, sillä en saanut otettua enää kuvia akun loppuessa puhelimesta.